728x90 AdSpace

  • Alfalah News

    Monday, December 21, 2015

    Biografi dan Kisah Singkat Imam Syafi’i R.A. (150H – 204H )

    Darulfalah.net - Imam Syafi'i dengan Nama asli beliau ialah Muhammad bin Idris bin Al-‘Abbas bin ‘Uthman bin Shafi’ bin Al-Saib bin ‘Ubaid bin Yazid bin Hashim bin ‘Abd al-Muttalib bin ’Abd Manaf bin Ma’n bin Kilab bin Murrah bin Lu’i bin Ghalib bin Fahr bin Malik bin Al-Nadr bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrakah bin Ilias bin Al-Nadr bin Nizar bin Ma’d bin ‘Adnan bin Ud bin Udad. Keturunan beliau bertemu dengan garis keturunan Rasulullah s.a.w pada ‘Abdul Manaf. Ibunya berasal dari Kabilah Al-Azd, satu kabilah Yaman yang termasyhur.

    Hijrah ke Palestina
    Sebelum beliau dilahirkan, keluarganya telah berpindah ke Palestina karena beberapa keperluan dan Ayahnya yang terlibat di dalam angkatan tentara yang ditugaskan untuk mengawal perbatasan Islam di sana.

    Kelahiran dan Kehidupannya
    Menurut pendapat yang masyhur, beliau dilahirkan di Ghazzah – Palestina pada tahun 150 Hijriyah. Tidak lama sesudah beliau dilahirkan Ayah beliau meninggal dunia. Tinggallah beliau bersama ibunya sebagai seorang anak yatim. Kehidupan masa kecilnya dilalui dengan yang serba kekurangan dan kesulitan.

    PENGEMBARAAN IMAM AL-SHAFI’I

    Hidup Imam Shafi’i (150.H – 204.H ) merupakan suatu kisah pengembaraan yang tersusun di dalam bentuk yang sungguh menarik dan amat berkesan terhadap pembentukan kriteria ilmiah dan popularitasnya.

    Imam Shafi’i di Makkah ( 152.H – 164.H )
    Pengembaraan beliau muali sejak beliau berumur dua tahun lagi (152.H), ketika itu beliau dibawa oleh ibunya berpindah dari tempat kelahirannya yaitu dari Ghazzah, Palestina ke Kota Makkah untuk hidup bersama kaum keluarganya di sana.
    Di kota Makkah kehidupan beliau tidak tetap kerana beliau diantar ke perkampungan Bani Huzail, menurut tradisi bangsa Arab ketika itu bahwa mengantar anak-anak muda mereka ke perkampungan tersebut dapat mewarisi kemahiran bahasa ibunda mereka dari sumber asalnya yang belum lagi terpengaruh dengan integrasi bahasa-bahasa asing seperti bahasa Farsi dan sebagainya. Satu hal lagi adalah supaya pemuda mereka dapat dibekalkan dengan Al-Furusiyyah (Latihan Perang Berkuda). Kehidupan beliau di tingkat ini menghabiskan masa dua belas tahun ( 152.H.  – 164.H ).

    Sebagai hasil dari usahanya, beliau telah mahir dalam ilmu bahasa dan sejarah di samping ilmu-ilmu yang berhubung dengan Al-Quran dan Al-Hadist. Setelah pulang dari perkampungan itu beliau meneruskan usaha pembelajarannya dengan beberapa guru di Kota Makkah sehingga beliau menjadi terkenal. Dengan kecerdikan dan kemampuan ilmiahnya beliau telah dapat menarik perhatian seorang  gurunya yaitu Muslim bin Khalid Al-Zinji yang mengizinkannya untuk berfatwa sedangkan umur beliau masih lagi di peringkat remaja yaitu lima belas tahun.

    Imam Shafi’i di Madinah ( 164.H – 179.H )
    Sesudah itu beliau berpindah ke Madinah dan menemui Imam Malik. Beliau berdamping dengan Imam Malik di samping mempelajari ilmunya sampai Imam Malik wafat pada tahun 179.H, yaitu selama lima belas tahun. Semasa beliau bersama Imam Malik hubungan beliau dengan ulama-ulama lain yang menetap di kota itu dan juga yang datang dari luar berjalan dengan baik dan berfaedah. Dari sini dapatlah difahami bahwa beliau semasa di Madinah telah dapat mewarisi ilmu bukan saja dari Imam Malik tetapi juga dari ulama-ulama lain yang terkenal di kota tersebut.

    Imam Shafi’i di Yaman ( 179.H – 184.H )
    Ketika Imam Malik wafat pada tahun 179.H, kota Madinah diziarahi oleh Gubernur Yaman. Beliau telah dicadangkan oleh sebahagian orang-orang Qurasyh Al-Madinah supaya mencari pekerjaan bagi Al-Shafi’i. Lalu beliau melantiknya menjalankan satu pekerjaan di wilayah Najran. Sejak itu Al-Shafi’i terus menetap di Yaman sehingga berlaku pertukaran Gubernur wilayah itu pada tahun 184.H. Pada tahun itu satu fitnah ditimbulkan terhadap diri Al-Shafi’i sehingga beliau dihadapkan ke hadapan Harun Al-Rashid di Baghdad atas tuduhan Gubernur baru itu yang sering menerima kecaman Al-Shafi’i karenana kekejaman dan kezalimannya. Tetapi ternyata bahwa beliau tidak bersalah dan kemudian beliau dibebaskan.

    Imam Shafi’i di Baghdad ( 184.H – 186.H )
    Peristiwa itu walaupun secara kebetulan, tetapi membawa arti yang amat besar kepada Al-Shafi’i kerana pertamanya, ia berpeluang menziarahi kota Baghdad yang terkenal sebagai pusat ilmu pengetahuan dan para ilmuan pada ketika itu. Keduanya, ia berpeluang bertemu dengan Muhammad bin Al-Hassan Al-Shaibani, seorang tokoh Mazhab Hanafi dan sahabat karib Imam Abu Hanifah dan lain-lain tokoh di dalam Mazhab Ahl al-Ra’y. Dengan peristiwa itu terbukalah satu era baru dalam sisi pengembaraan Al-Imam ke kota Baghdad yang dikatakan berlaku sebanyak tiga kali sebelum beliau berpindah ke Mesir.

    Dalam pengembaraan pertama ini Al-Shafi’i tinggal di kota Baghdad sehingga tahun 186.H. Selama masa ini (184,H – 186.H) beliau sempat membaca kitab-kitab Mazhab Ahl al-Ra’y dan mempelajarinya, terutamanya hasil tulisan Muhammad bin Al-Hassan Al-Shaibani, di samping membincanginya di dalam beberapa perdebatan ilmiah di hadapan Harun Al-Rashid sendiri.

    Imam Shafi’i di Makkah ( 186.H – 195.H )
    Pada tahun 186.H, Al-Shafi’i pulang ke Makkah membawa bersamanya hasil usahanya di Yaman dan Iraq dan beliau terus melibatkan dirinya di bidang pengajaran. Dari sini muncullah satu bintang baru yang berkerdipan di ruang langit Makkah membawa satu nafas baru di bidang fiqh, satu nafas yang bukan Hijazi, dan bukan pula Iraqi dan Yamani, tetapi ia adalah gabungan dari ke semua aliran itu. Sejak itu menurut pendapat setengah ulama, lahirlah satu Mazhab yang baru yang kemudiannya dikenali dengan Mazhab Al-Shafi’i.

    Selama sembilan tahun (186.H – 195.H) Al-Shafi’i menghabiskan masanya di kota suci Makkah bersama-sama para ilmuan lainnya, membahas, mengajar, mengkaji di samping berusaha untuk melahirkan satu intisari dari beberapa aliran dan juga persoalan yang sering bertentangan yang beliau temui selama masa tersebut.

    Imam Shafi’i di Baghdad ( 195.H – 197.H )
    Dalam tahun 195.H, untuk kali keduanya Al-Shafi’i berangkat ke kota Baghdad. Keberangkatannya kali ini tidak lagi sebagai seorang yang tertuduh, tetapi sebagai seorang Alim Makkah yang sudah mempunyai personalitas dan Mazhab yang tersendiri. Catatan perpindahan kali ini menunjukkan bahwa beliau telah menetap di negara itu selama dua tahun (195.H – 197.H).

    Di dalam masa yang singkat beliau berhasil menyebarkan “Metode Usuli” yang berbeda dari apa yang dikenali pada ketika itu. Penyebaran ini sudah tentu menimbulkan satu respon dan reaksi yang luarbiasa di kalangan para ilmuan yang kebanyakannya adalah terpengaruh dengan metode Mazhab Hanafi yang disebarkan oleh tokoh utama Mazhab itu, yaitu Muhammad bin Al-Hasan Al-Shaibani.

    Kata Al-Karabisi : “Kami sebelum ini tidak kenal apakah (istilah) Al-Kitab, Al- Sunnah dan Al-Ijma’, sehinggalah datangnya Al-Shafi’i, beliaulah yang menerangkan maksud Al-Kitab, Al-Sunnah dan Al-Ijma’”.
    Kata Abu Thaur : “Kata Al-Shafi’i : Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menyebut (di dalam kitab-Nya) mengenai sesuatu maksud yang umum tetapi Ia menghendaki maksudnya yang khas, dan Ia juga telah menyebut sesuatu maksud yang khas tetapi Ia menghendaki maksudnya yang umum, dan kami (pada ketika itu) belum lagi mengetahui perkara-perkara itu, lalu kami tanyakan beliau …”
    Pada masa itu juga dikatakan beliau telah menulis kitab usulnya yang pertama atas permintaan ‘Abdul Rahman bin Mahdi, dan juga beberapa penulisan lain dalam bidang fiqh dan lain-lain.

    Imam Shafi’i di Makkah dan Mesir ( 197.H – 204.H )
    Sesudah dua tahun berada di Baghdad (197.H) beliau kembali ke Makkah. Pada tahun 198.H, beliau ke Baghdad dan tinggal di sana hanya beberapa bulan saja. Pada awal tahun 199.H, beliau berangkat ke Mesir dan sampai ke negara itu dalam tahun itu juga. Di negara baru ini beliau menetap hingga akhir hayatnya pada tahun 204.H.

    Imam As-Shafi’i wafat pada tahun 204.H. Asas Fiqh dan Ushul Fiqh kemudian disebar dan diusaha-kembangkan oleh para sahabatnya yang berada di Al-Hijaz, Iraq dan Mesir.

    FATWA-FATWA IMAM AL-SHAFI’I

    Perpindahan beliau ke Mesir mengakibatkan satu perubahan besar dalam Mazhabnya. Kesan perubahan ini melibatkan banyak fatwanya semasa beliau di Baghdad turut sama berubah. Banyak kandungan kitab-kitab fiqhnya yang beliau hasilkan di Baghdad . Dengan ini terdapat dua fatwa bagi As-Shafi’i, fatwa lama dan fatwa barunya. Fatwa lamanya ialah segala fatwa yang diucapkan atau ditulisnya semasa beliau berada di Iraq, fatwa barunya ialah fatwa yang diucapkan atau ditulisnya semasa beliau berada di Mesir. Kadang-kadang dipanggil fatwa lamanya dengan Mazhabnya yang lama atau Qaul Qadim dan fatwa barunya dinamakan dengan Mazhab barunya atau Qaul Jadid.

    PARA SAHABAT IMAM AL-SHAFI’I

    Di antara para sahabat Imam Al-Shafi’i yang terkenal di Al-Hijaz (Makkah dan Al-Madinah) ialah :-

    1. Abu Bakar Al-Hamidi, ‘Abdullah bun Al-Zubair Al-Makki yang wafat pada tahun 219..
    2. Abu Wahid Musa bin ‘Ali Al-Jarud Al-Makki yang banyak menyalin kitab-kitab Al-Shafi’i. Tidak diketahui tarikh wafatnya.
    3. Abu Ishak Ibrahim bin Muhammad bin Al-‘Abbasi bin ‘Uthman bin Shafi ‘Al-Muttalibi yang wafat pada tahun 237..
    4. Abu Bakar Muhammad bin Idris yang tidak diketahui tarikh wafatnya.

    Sementara di Iraq pula kita menemui ramai para sahabat Imam Al-Shafi’i yang terkenal, di antaranya ialah :

    1. Abu ‘Abdullah Ahmad bin Hanbal, Imam Mazhab yang keempat. Beliau wafat pada tahun 241.H.
    2. Abu ‘Ali Al-Hasan bin Muhammad Al-Za’farani yang wafat pada tahun 249H.
    3. Abu Thaur Ibrahim bin Khalid Al-Kalbi yang wafat pada tahun 240H.
    4. Al-Harith bin Suraij Al-Naqqal, Abu ‘Umar. Beliau wafat pada tahun 236H.
    5. Abu ‘Ali Al-Husain bin ‘Ali Al-Karabisi yang wafat pada tahun 245H.
    6. Abu ‘Abdul RahmanAhmad bin Yahya Al-Mutakallim. Tidak diketahui tarikh wafatnya.
    7. Abu Zaid ‘Abdul Hamid bin Al-Walid Al-Misri yang wafat pada tahun 211H.
    8. Al-Husain Al-Qallas. Tidak diketahui tarikh wafatnya.
    9. ‘Abdul ‘Aziz bin Yahya Al-Kannani yang wafat pada tahun 240H.
    10. ‘Ali bin ‘Abdullah Al-Mudaiyini.

    Di Mesir pula terdapat beberapa tokoh ulama yang kesemua mereka adalah sahabat Imam Al-Shafi’i, seperti :

    1. Abu Ibrahim Isma’il bin Yahya bin ‘Amru bin Ishak Al-Mudhani yang wafat pada tahun 264H.
    2. Abu Muhammad Al-Rabi’ bin Sulaiman Al-Muradi yang wafat pada tahun 270H.
    3. Abu Ya’kub Yusuf bin Yahya Al-Misri Al-Buwaiti yang wafat pada tahun 232H.
    4. Abu Najib Harmalah bin Yahya Al-Tajibi yang wafat pada tahun 243H.
    5. Abu Musa Yunus bin ‘Abdul A’la Al-Sadaghi yang wafat pada tahun 264H.
    6. Abu ‘Abdullah Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Abdul Hakam Al-Misri yang wafat pada tahun 268H.
    7. Al-Rabi’ bin Sulaiman Al-Jizi yang wafat pada tahun 256H.

    Dari usaha gigih mereka, Mazhab Al-Shafi’i tersebar dan berkembang luas di seluruh Negara Islam di zaman-zaman berikutnya.

    PERKEMBANGAN MAZHAB IMAM AL-SHAFI’I

    Menurut Ibn Al-Subki bahwa Mazhab Al-Shafi’I telah berkembang dan menjalar pengaruhnya dirata-rata tempat, di kota dan di desa, di seluruh Negara Islam. Pengikut-pengikutnya terdapat di Iraq dan kawasan-kawasan sekitarnya, di Naisabur, Khurasan, Muru, Syria, Mesir, Yaman, Hijaz, Iran dan di negara-negara timur lainnya hingga ke India dan Negara China. Penyebaran yang begitu meluas setidak-tidaknya membayangkan kepada kita sejauh mana kewibawaan peribadi Imam Al-Shafi’i sebagai seorang tokoh ulama dan keunggulan Mazhabnya sebagai satu-satunya yang cukup terkenal.

    IMAM AL-SHAFI’I DAN KITABNYA

    Permulaan Mazhabnya
    Sebenarnya penulisan Imam Al-Shafi’i secara umumnya mempunyai pertalian yang rapat dengan pembentukan Mazhabnya. Menurut Muhammad Abu Zahrah bahwa pembentukan Mazhabnya hanya bermula sejak sekembalinya dari kunjungan ke Baghdad pada tahun 186.H. Sebelum itu Al-Shafi’i adalah salah seorang pengikut Imam Malik yang sering mempertahankan pendapatnya dan juga pendapat fuqaha’ Al-Madinah lainnya dari kecaman dan kritikan fuqaha’ Ahl Al-Ra’y. Sikapnya yang begitu meyebabkan beliau terkenal dengan panggilan “Nasir Al-Hadith”.

    Detik terawal Mazhabnya bermula apabila beliau membuka tempat pengajarannya di Masjid Al-Haram. Usaha beliau dalam memperkembangkan Mazhabnya itu dapat dikategorikan kepada tiga peringkat :-

    1. Peringkat Makkah (186.H – 195.H)
    2. Peringkat Baghdad (195.H – 197.H)
    3. Peringkat Mesir (199.H – 204.H)

    Dalam setiap peringkat diatas beliau mempunyai banyak murid dan para pengikut yang telah menerima dan menyebar segala pendapat ijtihad dan juga hasil kajiannya.

    Penulisan Pertamanya

    Memang agak sulit untuk menentukan apakah kitab pertama yang dihasilkan oleh Al-Shafi’i dan di mana dan selanjutnya apakah kitab pertama yang dihasilkannya dalam Ilmu Fiqh dan di mana? Kesulitan ini adalah berawal dari tidak adanya keterangan yang jelas mengenai kedua-dua perkara tersebut. Pengembaraannya dari satu tempat ke satu tempat yang lain dan  menyulitkan kita menentukan di tempat mana beliau memulai usaha penulisannya.

    Apa yang kita temui – sesudah kita menyimak beberapa buah kitab lama dan baru yang menyentuh sejarah hidupnya, hanya beberapa tanda yang menunjukkan bahwa kitabnya “Al-Risalah” adalah ditulis atas permintaan ‘Abdul Rahman bin Mahdi, yaitu sebuah kitab di dalam Ilmu Usul, pun keterangan ini tidak juga menyebut apakah kitab ini merupakan hasil penulisannya yang pertama atau sebelumnya sudah ada kitab lain yang dihasilkannya. Di samping adanya silang pendapat di kalangan Ulama berhubung dengan tempat di mana beliau menghasilkan penulisan kitabnya itu. Ada pendapat yang mengatakan bahwa beliau menulisnya sewaktu beliau berada di Makkah dan ada juga pendapat yang mengatakan bahwa beliau menulisnya ketika berada di Iraq.

    Kata Ahmad Muhammad Shakir : “Al-Shafi’i telah mengarang beberapa buah kitab yang jumlahnya agak besar, sebahagiannya beliau sendiri yang menulisnya, lalu dibacakannya kepada orang ramai. Sebahagiannya pula beliau merencanakannya sahaja kepada para sahabatnya. Untuk menghitung kitab-kitabnya itu memanglah sukar karena sebagian besarnya telah hilang. Kitab-kitab itu telah dihasilkan penulisannya ketika beliau berada di Makkah, di Baghdad dan di Mesir”.

    Kalaulah keterangan di atas dapat dipertanggungjawabkan maka dapatlah kita membuat satu kesimpulan bahwa Al-Shafi’i telah memulai penulisannya sewaktu beliau di Makkah lagi, dan kemungkinan kitabnya yang pertama yang dihasilkannya ialah kitab “Al-Risalah”.

    Al-Hujjah Dan Kitab-kitab Mazhab Qadim

    Di samping “Al-Risalah” terdapat sebuah kitab lagi yang sering disebut-sebut oleh para ulama sebagai sebuah kitab yang mengandungi fatwa Mazhab Qadimnya yaitu “Al-Hujjah”. Pun keterangan mengenai kitab ini tidak menunjukkan bahawa ia adalah kitab pertama yang di tulis di dala bidang Ilmu Fiqah semasa beliau berada di Iraq, dan masa penulisannya pun tidak begitu jelas. Menurut beberapa keterangan, beliau menghasilkannya sewaktu beliau berpindah ke negara itu pada kali keduanya, yaitu di antara tahun-tahun 195 – 197H.

    Bersama-sama “Al-Hujjah” itu terdapat beberapa buah kitab lain di dalam Ilmu Fiqh yang beliau hasilkan sendiri penulisannya atau beliau merencanakannya kepada para sahabatnya di Iraq, antaranya seperti kitab-kitab berikut :-

    1. Al-Amali
    2. Majma’ al-Kafi
    3. ‘Uyun al-Masa’il
    4. Al-Bahr al-Muhit
    5. Kitab al-Sunan
    6. Kitab al-Taharah
    7. Kitab al-Solah
    8. Kitab al-Zakah
    9. Kitab al-Siam
    10. Kitab al-Haj
    11. Bitab al-I’tikaf
    12. Kitab al-Buyu’
    13. Kitab al-Rahn
    14. Kitab al-Ijarah
    15. Kitab al-Nikah
    16. Kitab al-Talaq
    17. Kitab al-Sadaq
    18. Kitab al-Zihar
    19. Kitab al-Ila’
    20. Kitab al-Li’an
    21. Kitab al-Jirahat
    22. Kitab al-Hudud
    23. Kitab al-Siyar
    24. Kitab al-Qadaya
    25. Kitab Qital ahl al-Baghyi
    26. Kitab al-‘Itq dan lain-lain

    Setengah perawi pula telah menyebut bahwa kitab pertama yang dihasilkan oleh Al-Shafi’i adalah di dalam bentuk jawaban dan perdebatan, yaitu satu penulisan yang dituju khas kepada fuqaha’ ahl al-Ra’y sebagai menjawab kecaman-kecaman mereka terhadap Malik dan fuqaha’ Al-Madinah. Kenyataan mereka ini berdasarkan kepada riwayat Al-Buwaiti : “Kata Al-Shafi’i : Ashab Al-Hadith (pengikut Imam Malik) telah berhimpun bersama-sama saya. Mereka telah meminta saya menulis satu jawaban terhadap kitab Abu Hanifah. Saya menjawab bahwa saya belum lagi mengetahui pendapat mereka, berilah peluang supaya dapat saya melihat kitab-kitab mereka. Lantas saya meminta supaya disalinkan kitab-kitab itu.Lalu disalin kitab-kitab Muhammad bin Al-Hasan untuk (bacaan) saya. Saya membacanya selama setahun sehingga saya dapat menghafazkan kesemuanya. Kemudian barulah saya menulis kitab saya di Baghdad.

    Kalaulah berdasarkan kepada keterangan di atas, maka kita pertama yang dihasilkan oleh Al-Shafi’i semasa beliau di Iraq ialah sebuah kitab dalam bentuk jawaban dan perdebatan, dan cara penulisannya adalah sama dengan cara penulisan ahl al-Ra’y. Ini juga menunjukkan bahawa masa penulisannya itu lebih awal dari masa penulisan kitab “Al-Risalah”, iaitu di antara tahun-tahun 184h. – 186.H.

    Metode Penulisan Kitab-Kitab Qadim

    Berhubung dengan metode penulisan kitab “Al-Hujjah” dan lain-lain belum dapat kita pastikan dengan yakin kerana sikap asalnya tida kita temui, kemungkinan masih lagi ada naskah asalnya dan kemungkinan juga ianya sudah hilang atau rosak dimakan zaman. Walaubagaimanapun ia tidak terkeluar – ini hanya satu kemungkinan sahaja – dari method penulisan zamannya yang dipengaruhi dengan aliran pertentangan mazhab-mazhab fuqaha’ di dalam beberapa masalah, umpamanya pertentangan yang berlaku di antara mazhab beliau dengan Mazhab Hanafi da juga Mazhab Maliki. Keadaan ini dapat kita lihat dalam penulisan kitab “Al-Um” yang pada asalnya adalah kumpulan dari beberapa buah kitab Mazhab Qadimnya. Setiap kitab itu masing-masing membawa tajuknya yang tersendiri, kemudian kita itu pula dipecahkan kepada bab-bab kecil yang juga mempunyai tajuk-tajuk yang tersendiri. Di dalam setiap bab ini dimuatkan dengan segala macam masalah fiqah yang tunduk kepada tajuk besar iaitu tajuk bagi sesuatu kitab, umpamanya kitab “Al-Taharah”, ia mengandungi tiga puluh tujuh tajuk bab kecil, kesemua kandungan bab-bab itu ada kaitannya dengan Kitab “Al-Taharah”.

    Perawi Mazhab Qadim
    Ramai di antara para sahabatnya di Iraq yang meriwayat fatwa qadimnya, di antara mereka yang termasyhur hanya empat orang sahaja :

    1. Abu Thaur, Ibrahim bin Khalid yang wafat pada tahun 240H.
    2. Al-Za’farani, Al-Hasan bin Muhammad bin Sabah yang wafat pada tahun 260H.
    3. Al-Karabisi, Al-Husain bin ‘Ali bin Yazid, Abu ‘Ali yang wafat pada tahun 245H.
    4. Ahmad bin Hanbal yang wafat pada tahun 241H.

    Menurut Al-Asnawi, Al-Shafi’i adalah ‘ulama’ pertama yang hasil penulisannya meliputi banyak bab di dalam Ilmu Fiqah.

    Perombakan Semula Kitab-kitab Qadim
    Perpindahan beliau ke Mesir pada tahun 199H menyebabkan berlakunya satu rombakan besar terhadap fatwa lamanya. Perombakan ini adalah berpuncak dari penemuan beliau dengan dalil-dalil baru yang belum ditemuinya selama ini, atau karena beliau mendapati hadist-hadist yang sahih yang tidak sampai ke pengetahuannya ketika beliau menulis kitab-kitab qadimnya, atau karena hadist-hadist itu terbukti sahihnya sewaktu beliau berada di Mesir sesudah kesahihannya selama ini tidak beliau ketahui. Lalu dengan kerana itu beliau telah menolak sebahagian besar fatwa lamanya dengan berdasarkan kepada prinsipnya : “Apabila ditemui sesebuah hadis yang sahih maka itulah Mazhab saya”.

    Di dalam kitab “Manaqib Al-Shafi’i”, Al-Baihaqi telah menyentuh nama beberapa buah kitab lama yang ditulis semula oleh Al-Shafi’i dan diubah sebagian fatwanya, di antara kitab-kitab itu ialah :-

    1. Al-Risalah
    2. Kitab al-Siyam
    3. Kitab al-Sadaq
    4. Kitab al-Hudud
    5. Kitab al-Rahn al-Saghir
    6. Kitab al-Ijarah
    7. Kitab al-Jana’iz

    Menurut Al-Baihaqi lagi Al-shafi’i telah menyuruh supaya dibakar kitab-kitab lamanya yang mana fatwa ijtihadnya telah diubah. Catatan Al-Baihaqi itu menunjukkan bahwa Al-Shafi’i melarang para sahabatnya meriwayat pendapat-pendapat lamanya yang ditolak kepada orang ramai. Walaupun begitu kita masih menemui pendapat-pendapat itu berkecamuk di sana-sini di dalam kitab-kitab fuqaha’ mazhabnya sama ada kitab-kitab yang ditulis fuqaha’ yang terdahulu atau pun fuqaha’ yang terkemudian.

    Kemungkinan hal ini berlaku dengan kerana kitab-kitab lamanya yang diriwayatkan oleh Al-Za’farani, Al-Karabisi dan lain-lain sudah tersebar dengan luasnya di Iraq dan diketahui umum, terutamanya di kalangan ulama dan mereka yang menerima pendapat-pendapatnya itu tidak mengetahui larangan beliau itu.
    Para fuqaha’ itu bukan saja mencatat pendapat-pendapat lamanya di dalam penulisan mereka, malah menurut Al-Nawawi ada di antara mereka yang berani mentarjihkan pendapat-pendapat itu apabila mereka mendapatinya didukung oleh hadist-hadist yang sahih.
    Pentarjihan mereka ini tidak pula dianggap menentangi kehendak Al-Shafi’i, malahan itulah pendapat mazhabnya yang berdasarkan kepada prinsipnya : “Apabila ditemui sesebuah hadis yang sahih maka itulah mazhab saya”.

    Tetapi apabila sesuatu pendapat lamanya itu tidak didukung oleh hadist yang sahih kita akan menemui dua sikap di kalangan fuqaha’ Mazhab Al-Shafi’i :
    Pertamanya : Pendapat itu harus dipilih dan digunakan oleh seseorang mujtahid Mazhab Al-Shafi’i atas dasar ia adalah pendapat Al-Shafi’i yang tidak dimensohkan olehnya, karena seseorang mujtahid (seperti Al-Shafi’i) apabila ia mengeluarkan pendapat barunya yang bertentangan dengan pendapat lamanya tidaklah berarti bahwa ia telah menarik pendapat pertamanya, bahkan di dalam masalah itu dianggap mempunyai dua pendapatnya.
    Keduanya : Tidak harus ia memilih pendapat lama itu. Inilah pendapat jumhur fuqaha’ Mazhab Al-Shafi’i kerana pendapat lama dan baru adalah dua pendapatnya yang bertentangan yang mustahil dapat diselaraskan kedua-duanya.

    Kitab-kitab Mazhab Jadid

    Di antara kitab-kitab yang beliau hasilkan penulisannya di Mesir atau beliau merencanakannya kepada para sahabatnya di sana ialah :-

    Al-Risalah. Kitab ini telah ditulis buat pertama kalinya sebelum beliau berpindah ke Mesir.
    Beberapa buah kitab di dalam hukum-hukum furu’ yang terkandung di dalam kitab “Al-Um”, seperti :-

    a) Di dalam bab Taharah :
        1. Kitab al-Wudu’
        2. Kitab al-Tayammum
        3. Kitab al-Taharah
        4. Kitab Masalah al-Mani
        5. Kitab al-Haid

    b) Di dalam bab Shalat :
        6. Kitab Istiqbal al-Qiblah
        7. Kitab al-Imamah
        8. Kitab al-Jum’ah
        9. Kitab Solat al-Khauf
      10. Kitab Solat al-‘Aidain
      11. Kitab al-Khusuf
      12. Kitab al-Istisqa’
      13. Kitab Solat al-Tatawu’
      14. Al-Hukm fi Tarik al-Solah
      15. Kitab al-Jana’iz
      16. Kitab Ghasl al-Mayyit

    c) Di dalam bab Zakat :
        17. Kitab al-Zakah
        18. Kitab Zakat Mal al-Yatim
        19. Kitab Zakat al-Fitr
        20. Kitab Fard al-Zakah
        21. Kitab Qasm al-Sadaqat

    d) Di dalam bab Shiam (Puasa) :
        22. Kitab al-Siyam al-Kabir
        23. Kitab Saum al-Tatawu’
        24. Kitab al-I’tikaf

    e) Di dalam bab Haji :
        25. Kitab al-Manasik al-Kabir
        26. Mukhtasar al-Haj al-Kabir
       27. Mukhtasar al-Haj al-Saghir

    f) Di dalam bab Mu’amalat :
        28. Kitab al-Buyu’
        29. Kitab al-Sarf
        30. Kitab al-Salam
        31. Kitab al-Rahn al-Kabir
        32. Kitab al-Rahn al-Saghir
        33. Kitab al-Taflis
        34. Kitab al-Hajr wa Bulugh al-Saghir
        35. Kitab al-Sulh
        36. Kitab al-Istihqaq
        37. Kitab al-Himalah wa al-Kafalah
        38. Kitab al-Himalah wa al-Wakalah wa al-Sharikah
        39. Kitab al-Iqrar wa al-Mawahib
        40. Kitab al-Iqrar bi al-Hukm al-Zahir
        41. Kitab al-Iqrar al-Akh bi Akhihi
        42. Kitab al-‘Ariah
        43. Kitab al-Ghasb
        44. Kitab al-Shaf’ah

    g) Di dalam bab Ijarat (Sewa-menyewa) :
        45. Kitab al-Ijarah
        46. Kitab al-Ausat fi al-Ijarah
        47. Kitab al-Kara’ wa al-Ijarat
        48. Ikhtilaf al-Ajir wa al-Musta’jir
        49. Kitab Kara’ al-Ard
        50. Kara’ al-Dawab
        51. Kitab al-Muzara’ah
        52. Kitab al-Musaqah
        53. Kitab al-Qirad
        54. Kitab ‘Imarat al-Aradin wa Ihya’ al-Mawat

    h) Di dalam bab ‘Ataya (Hadiah-menghadiah) :
        55. Kitab al-Mawahib
        56. Kitab al-Ahbas
        57. Kitab al-‘Umra wa al-Ruqba

    i) Di dalam bab Wasaya (Wasiat) :
        58. Kitab al-Wasiat li al-Warith
        59. Kitab al-Wasaya fi al-‘Itq
        60. Kitab Taghyir al-Wasiah
        61. Kitab Sadaqat al-Hay’an al-Mayyit
        62. Kitab Wasiyat al-Hamil

    j) Di dalam bab Faraid dan lain-lain :
        63. Kitab al-Mawarith
        64. Kitab al-Wadi’ah
        65. Kitab al-Luqatah
        66. Kitab al-Laqit

    k) Di dalam bab Nikah :
         67. Kitab al-Ta’rid bi al-Khitbah
        68. Kitab Tahrim al-Jam’i
        69. Kitab al-Shighar
        70. Kitab al-Sadaq
        71. Kitab al-Walimah
        72. Kitab al-Qism
        73. Kitab Ibahat al-Talaq
        74. Kitab al-Raj’ah
        75. Kitab al-Khulu’ wa al-Nushuz
        76. Kitab al-Ila’
        77. Kitab al-Zihar
        78. Kitab al-Li’an
        79. Kitab al-‘Adad
        80. Kitab al-Istibra’
        81. Kitab al-Rada’
        82. Kitab al-Nafaqat

    l) Di dalam bab Jirah (Jenayah) :
       83. Kitab Jirah al-‘Amd
       84. Kitab Jirah al-Khata’ wa al-Diyat
       85. Kitab Istidam al-Safinatain
       86. Al-Jinayat ‘ala al-Janin
       87. Al-Jinayat ‘ala al-Walad
       88. Khata’ al-Tabib
       89. Jinayat al-Mu’allim
       90. Jinayat al-Baitar wa al-Hujjam
       91. Kitab al-Qasamah
       92. Saul al-Fuhl

    m) Di dalam bab Hudud :
         93. Kitab al-Hudud
         94. Kitab al-Qat’u fi al-Sariqah
         95. Qutta’ al-Tariq
         96. Sifat al-Nafy
         97. Kitab al-Murtad al-Kabir
         98. Kitab al-Murtad al-Saghir
         99. Al-Hukm fi al-Sahir
       100. Kitab Qital ahl al-Baghy

    n) Di dalam bab Siar dan Jihad :
        101. Kitab al-Jizyah
        102. Kitab al-Rad ‘ala Siyar al-Auza’i
        103. Kitab al-Rad ‘ala Siyar al-Waqidi
        104. Kitab Qital al-Mushrikin
        105. Kitab al-Asara wa al-Ghulul
        106. Kitab al-Sabq wa al-Ramy
        107. Kitab Qasm al-Fai’ wa al-Ghanimah

    o) Di dalam bab At’imah (Makan-makanan) :
        108. Kitab al-Ta’am wa al-Sharab
        109. Kitab al-Dahaya al-Kabir
        110. Kitab al-Dahaya al-Saghir
        111. Kitab al-Said wa al-Dhabaih
        112. Kitab Dhabaih Bani Israil
        113. Kitab al-Ashribah

    p) Di dalam bab Qadaya (Kehakiman) :
        114. Kitab Adab al-Qadi
        115. Kitab al-Shahadat
        116. Kitab al-Qada’ bi al-Yamin ma’a al-Shahid
        117. Kitab al-Da’wa wa al-Bayyinat
        118. Kitab al-Aqdiah
        119. Kitab al-Aiman wa al-Nudhur

    q) Di dalam bab ‘Itq (Pembebasan) dan lain-lain :
        120. Kitab al-‘Itq
        121. Kitab al-Qur’ah
        122. Kitab al-Bahirah wa al-Sa’ibah
        123. Kitab al-Wala’ wa al-Half
        124. Kitab al-Wala’ al-Saghir
        125. Kitab al-Mudabbir
        126. Kitab al-Mukatab
        127. Kitab ‘Itq Ummahat al-Aulad
        128. Kitab al-Shurut

    Di samping kitab-kitab di atas ada lagi kitab-kitab lain yang dinukilkan oleh al-Baihaqi sebagai kitab-kitab usul, tetapi ia juga mengandungi hukum-hukum furu’, seperti :-

      1. Kitab Ikhtilaf al-Ahadith
      2. Kitab Jima’ al-Ilm
      3. Kitab Ibtal al-Istihsan
      4. Kitan Ahkam al-Qur’an
      5. Kitab Bayan Fard al-Lah, ‘Azza wa Jalla
      6. Kitab Sifat al-Amr wa al-Nahy
      7. Kitab Ikhtilaf Malik wa al-Shafi’i
      8. Kitab Ikhtilaf al-‘Iraqiyin
      9. Kitab al-Rad ‘ala Muhammad bin al-Hasan
    10. Kitab ‘Ali wa ‘Abdullah
    11. Kitab Fada’il Quraysh

    Ada sebuah lagi kitab al-Shafi’i yang dihasilkannya dalam Ilmu Fiqh yaitu “al-Mabsut”. Kitab ini diperkenalkan oleh al-Baihaqi dan beliau menamakannya dengan “al-Mukhtasar al-Kabir wa al-Manthurat”, tetapi pada pendapat setengah ulama kemungkinan ia adalah kitab “al-Um”.
    Wallahu a'lam...

    sumber : http://www.kisah.web.id
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 komentar:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Biografi dan Kisah Singkat Imam Syafi’i R.A. (150H – 204H ) Rating: 5 Reviewed By: DarulFalah
    Scroll to Top